Traditionen tro holder vi igen i år et spændende og lærerigt Opfølgnings kursus for motorikvejldere.
I år begynder vi med TEMADAG om
”udviklingsreflekserne” og deres rolle i Grundmotorikken.
Denne dag er for alle der er interesseret .
Den kan også købes separat for motorikvejledere hvis man kun har mulighed for at deltage den ene dag.
Der er også mulighed for, at købe en plads på temadagen til din kollega eller leder .
Læs om temadagen så følg dette link: Temadag Her:
Opfølgningskursus fortsættes for motorikvejleder:
tirsdag den 1 okt:
Kl.16.00-18.00: indkvartering i telt / på værelse ellers fri
kl. 18.00: middag
kl. 19.00- ca. 21.00 Med Mads , leg, networking og erfaringsudveksling
samt onsdag den 2 okt. - torsdag 3 okt. er for motorikvejledere .
Udover oplægget på temadagen om tirsdagen med oplægsholder udefra
vil dagenes undervisere være Anne Brodersen og Mads Brodersen.
Årets emne er udviklingsrefleksernesplads i vores grundstimulation af børn:
Dette års opfølgnings kursus for motorikvejledere fokuserer på ”udviklingsreflekserne”
I de seneste år er der, i forskellige fagkredse, kommet fornyet debat om de primitive reflekser. Denne debat bliver ofte forplumret af forskellige opfattelser af, hvorfor eller om man overhovedet skal se på børns reflekser i forbindelse med deres motoriske udvikling. I arbejdet med grundmotorikken fylder selve refleksarbejde relativt lidt. Men i debatten fylder de meget.
Derfor har vi valgt at sætte fokus på reflekser generelt og i særdeleshed i forbindelse med den grundmotoriske tænkning. Som det fremgår af programmet, vil vi på temadagen, som er åben for alle, finde en eller flere oplægsholdere, som kan belyse emnet generelt.
På denne dag vil vi (Anne og Mads) forklarer hvilken rolle "udviklingsreflekserne" har i arbejdet med grundmotorikken.
De øvrige dage vil der naturligvis åbnes for samtale og debat om grundmotorikken generelt, men vi vil også have fokus på reflekserne.
Vi oplever i disse år, at reflekser bliver diskuteret i mange forskellige sammenhænge. Der bliver brugt forskellige termer og forklaringer for deres betydning. Ligesom der er mange forskellige holdninger til hvorfor de er der og hvordan, eller om man overhovedet skal arbejde med dem.
De primitive reflekser har, kan man sige, fået en renæssance.
I behandler kredse diskuteres det meget, om det er nytænkning på området, der gør sig gældende, eller om det blot er ny vin på gamle flasker.
I tænkning om grundstimulation og grundmotorik, kalder vi de primitive reflekser for udvikling reflekser.
Vi opfatter således udviklingsreflekserne som helt ubevidste, tidlige kickstartere af den grundmotoriske udvikling. De har et højdepunkt, hvor de driver udviklingen, hvorefter de integreres i det store, meget avancerede grundmotoriske bevægelsessystem.
Vi har nu en masse film af reflekser. Vi har fulgt 5 børn fra 8 uger til 2 år.
Vi har filmet dem en gang om måneden.
Disse film vil være klippet færdige, så I kan se dem på kurset. De vil blive lagt på vores hjemmeside, så I kan bruge dem i jeres arbejde.
Arbejdet med sanser og reflekser skal gøre barnet klar til at lege grundlege.
På temadagen vil Mads gennemgå forudsætningerne at grundlegene kan lave og for at børnene KITS.
Indhold på kurset
Et opfølgnings kursus er en dejlig chance for, at få lov til at fordybe sig fagligt, blive ladet op på motorikbatteriet, diskutere med ligesindede, få mod til at kaste sig ud i nye udfordringer mm.
Udover nedenstående emneplan er der som altid tid til at tale om hverdagen og motoriklivet med de andre deltagere.
Efter tilmeldingsfristen, vil alle deltagerne til disse dage få tilsendt en opfordring til, at forberede sig lidt. Dette er for, at vi kan tage afsæt i egen praksis. Vi håber på den måde, at gøre dagenes arbejde/emner praksisnære.
Og så skal vi som altid runde stort og småt fra motorikvejleder hverdagen, derude.
Vi glæder os til at gense jer. Det er altid nogle givende og glade dage, når vi mødes.