Udelivs-temadag.
En udelivs-temadag er typisk en personaledag i jeres rammer.
Vi vil arbejde med udelivet i praksis
og reflekterer over de pædagogiske muligheder og udviklingsmuligheder der ligger lige for til videreudvikling af rammerne og kompetencerne til udelivet i den pædagogiske hverdag.
Eksempler på temaer for en pædagogisk dag aftale altid med jer, men det kunne kunne f.eks. være:
- Tænd bål sammen med børn. Alt for mange bål tændes til børn. Hvorfor skal børn ikke lave ild selv, altså lege med ilden og lærer at forholde sig til en i et "sans til science" perspektiv. Dagen handler om forskellige måder at klargøre og tænde bål.
- Bål med mål. Forskellige båltyper egner sig til forskellige formål det skal vi arbejde med.
- Mad over gløder. vi laver selvfølgeligt frokost på bålet og i gløderne.
- Bål og småhåndværk . Det handler om tegne, snitte, lerbrænding oll.
- "Legen i naturen i legen". Leg er ikke en luksus, men en nødvendighed. Her sætter vi fokus på Grundlegen Vi skal arbejde med Krop, Inspiration, Tid, Sted. Alle er forudsætninger for gode udviklende grundlege.
- Risikofyldt leg i udearenaen. Hvad er risikoleg, hvorfor er den vigtig, hvordan faciliterer vi den og hvordan arbejder vi sammen med forældrene omkring risikoleg.
- Motorik og udeliv. Denne dag handler om hvorfor udelivet er den bedste arena for udelivet. Finmotorikken kan ikke får bedre udviklingsarenaer en når vi er ude og aktive. Dette gælder også for grovmotorikken.
- Musik, mosle-lege og motorik: Denne dag handler om kamplege/mosle-lege og rytmik ude. Efter er fælles oplæg om den grundmotoriske baggrund for aktiviteterne laver vi to workshops med henholdsvis mosle-lege og musik/rytme-lege.
Målgruppe
Kurserne henvender sig til alle, der arbejder, eller vil arbejde, med udeliv som en metode og faglig ramme. Det kan fx være, pædagoger, lærere, fysio- og ergoterapeuter, frilufts- og naturvejledere, frivillige, idrætsinstruktører og mange andre.