Udelivs-temadag.
En udelivs-temadag er typisk en personaledag i jeres rammer.
Vi vil arbejde med udelivet i praksis
og reflekterer over de pædagogiske muligheder og udviklingsmuligheder der ligger lige for til videreudvikling af rammerne og kompetencerne til udelivet i den pædagogiske hverdag.
Eksempler på temaer for en pædagogisk dag aftale altid med jer, men det kunne kunne f.eks. være:
- Tænd bål sammen med børn. Alt for mange bål tændes til børn. Hvorfor skal børn ikke lave ild selv, altså lege med ilden og lærer at forholde sig til en i et "sans til science" perspektiv. Dagen handler om forskellige måder at klargøre og tænde bål.
- Bål med mål. Forskellige båltyper egner sig til forskellige formål det skal vi arbejde med.
- Mad over gløder. vi laver selvfølgeligt frokost på bålet og i gløderne.
- Bål og småhåndværk . Det handler om tegne, snitte, lerbrænding oll.
- "Legen i naturen i legen". Leg er ikke en luksus, men en nødvendighed. Her sætter vi fokus på Grundlegen Vi skal arbejde med Krop, Inspiration, Tid, Sted. Alle er forudsætninger for gode udviklende grundlege.
- Risikofyldt leg i udearenaen. Hvad er risikoleg, hvorfor er den vigtig, hvordan faciliterer vi den og hvordan arbejder vi sammen med forældrene omkring risikoleg.
- Motorik og udeliv. Denne dag handler om hvorfor udelivet er den bedste arena for udelivet. Finmotorikken kan ikke får bedre udviklingsarenaer en når vi er ude og aktive. Dette gælder også for grovmotorikken.
- Musik, mosle-lege og motorik: Denne dag handler om kamplege/mosle-lege og rytmik ude.
- Efter er fælles oplæg om den grundmotoriske baggrund for aktiviteterne laver vi to
workshops med henholdsvis mosle-lege og musik/rytme-lege.
Målgruppe
Kurserne henvender sig til alle, der arbejder, eller vil arbejde, med udeliv som en metode og faglig ramme. Det kan fx være, pædagoger, lærere, fysio- og ergoterapeuter, frilufts- og naturvejledere, frivillige, idrætsinstruktører og mange andre.
Uddannelsen er for dig som:
- Ønsker bedre forudsætninger for at tage grupper af børn/unge/ældre med ud i næromgivelserne.
- Holder af at være ude, også i arbejdstiden.
- Gerne vil dygtiggøre dig i konkrete færdigheder relateret til udelivet.
- Vil debattere og teoretisere sammen med ligesindede over det praktiske udeliv.
- Har konkrete faglige mål med udelivet.
- Vil bliver bedre til at vælge de metoder/aktiviteter, der bedst understøtter de mål, man arbejder med i hverdagen.
Varighed og praktisk tilrettelæggelse
Udelivsvejleder uddannelsen består af alle 4 moduler.
De 4 moduler vil være fordelt over 2 år, med et enkelt modul hvert halve år.
Hvert modul forløber fra mandag - torsdag.
Ved tilmelding melder man til alle 4 moduler.
Underviserne på modulerne vil spille ind med viden og praktiske aktiviteter, ligesom erfaringsudveksling mellem kursisterne vil blive vægtet højt.
Vores tilgang til læring
Vi er praktiske. Som kursist gennemlever man selv det hele, så erfaringerne ikke kun sidder i hovedet, men også i krop og hænder. Vi gør tingene flere gange og sætter dem i en sammenhæng, så det er oplagt at overføre til egen pædagogiske praksis. Vi giver tid til fordybelse og refleksion, og vi prioriterer opgaver, der udvikler ideer og skaber grund for erfaringsudveksling og udelivsteori.
Indhold på uddannelsen
Vi kommer til at beskæftige os med følgende hovedområder på uddannelsen:
●Basis udeliv – vi lærer om ly og båltænding, knob og stik samt finmotorik.
●Science & udeliv – handler om naturforståelse og forståelse af biologiske systemer f.eks. vejret.
●Motorik, leg og bevægelse i forskellige udearenaer; skov, park, strand, vand.
●Bål, madlavning og naturen som spisekammer.
●Håndværk i udelivssituationer f.eks. snittearbejde.
Alle uger vil trække elementer ind fra andre uger, men herunder ser du en fordeling på de fokusområder, vi bl.a. kommer til at arbejde med. Samt I perioderne mellem de enkelte moduler har kursisterne en aktionsopgave med hjem, som de
arbejder med til det kommende modul..